Toelating, verwijdering en schorsing
Vraag gratis spreekuur aanAls wordt voldaan aan de wettelijke toelatingseisen rust er nog geen absolute verplichting op een school om een leerling toe te laten. De belangrijkste gronden voor weigering zijn:
- de groep is te vol;
- door toelating dreigt verstoring van de orde en de rust;
- de school kan de benodigde ondersteuning die de leerling nodig heeft niet bieden;
- godsdienstige of levensbeschouwelijke opvattingen van het kind c.q. de ouders (alleen een school voor bijzonder onderwijs mag op deze grond weigeren).
Voor de school is het van belang om een duidelijk toelatingsbeleid op te stellen, waarin de normen en voorwaarden voor toelating duidelijk zijn omschreven.
Of de school toelating mag weigeren kan niet in zijn algemeenheid worden aangegeven en hangt af van de omstandigheden van het geval (de reden van de weigering, of de school een toelatingsbeleid heeft en wat de inhoud daarvan is, de belangen van het kind c.q. de ouders etc.).
Het besluit om toelating te weigeren kan door de (de ouders van de) leerling ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd. Bij een openbare school kan eerst bezwaar worden gemaakt bij het schoolbestuur zelf, waarna er een beroepsmogelijkheid is bij de bestuursrechter. Bij een school voor bijzonder onderwijs is de civiele rechter bevoegd.
Schorsing
Een school heeft de wettelijke bevoegdheid om een leerling te schorsen. Een schorsing houdt in dat de leerling geen toegang heeft tot de lessen en de school en het schoolterrein. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren vanwege verstorend of agressief gedrag van de leerling of van de ouder. Omdat de schorsing een ingrijpende maatregel is bepaalt de wet (Wet op het voortgezet onderwijs ) dat de schorsing ten hoogste voor de duur van één week mag plaatsvinden. Als het gaat om een schorsing van langer dan één dag moet de school de Onderwijsinspectie op de hoogte stellen. Het besluit tot schorsing moet schriftelijk aan de leerling/ouder bekend worden gemaakt, waarbij ook de reden voor de schorsing moet worden vermeld. Dat de school een wettelijke bevoegdheid heeft om een leerling te schorsen betekent niet dat de school daar ook in alle gevallen het recht toe heeft. De school moet de feiten onderzoeken en het besluit tot schorsing motiveren. Als de leerling/ouder zich niet kan vinden in de schorsing kan het schorsingsbesluit ter toetsing aan de rechter worden voorgelegd. Bij een openbare school kunnen de ouders eerst bezwaar maken bij het schoolbestuur zelf, waarna er een beroepsmogelijkheid is bij de bestuursrechter. Bij een school voor bijzonder onderwijs is de civiele rechter bevoegd.
Verwijdering
Het besluit tot verwijdering is het meest verstrekkende besluit dat een school ten aanzien van een leerling kan nemen. Dat besluit betekent immers dat de leerling zal worden uitgeschreven en niet langer leerling van die school is. In de wet en rechtspraak worden dan ook strenge eisen gesteld aan een dergelijk besluit:
- voordat tot verwijdering wordt besloten moet de school het voornemen daartoe kenbaar maken aan de ouder/leerling en deze in de gelegenheid stellen om te worden gehoord;
- voordat wordt besloten tot verwijdering hoort het bevoegd gezag de betrokken groepsleraar (primair onderwijs);
- definitieve verwijdering vindt slechts plaats na overleg met de onderwijsinspectie;
- in het verwijderingsbesluit moet duidelijk worden gemaakt wat de reden is voor verwijdering;
- als het een leerplichtige leerling betreft kan de leerling pas definitief worden verwijderd als de school ervoor heeft gezorgd dat een andere school (dat kan ook een school voor speciaal onderwijs zijn) bereid is om de leerling toe te laten.
Net als bij een schorsingsbesluit geldt ook dat een besluit tot verwijdering van een leerling ter toetsing aan de rechter kan worden voorgelegd. Bij een openbare school is dat de bestuursrechter en bij een school voor bijzonder onderwijs is dat de civiele rechter. Juist omdat verwijdering de meest verstrekkende maatregel is moet de school goed motiveren waarom tot verwijdering wordt overgegaan. Daarbij moet de maatregel ook in verhouding staan tot de ernst van het gedrag van de leerling/ouder.
Indien u contact met ons opneemt kunnen wij u in een eerste gesprek (bij ons op kantoor of telefonisch) kosteloos en vrijblijvend informeren over uw mogelijkheden.