Bevraag onze advocaten over ziekte en arbeidsongeschiktheid
Vraag gratis spreekuur aanZiekte / arbeidsongeschiktheid recht als werknemer
Indien u ziek wordt brengt dat een aantal rechten en verplichtingen met zich mee. Uitgangspunt is dat u vanaf de eerste dag van ziekte gedurende een periode van 2 jaar recht hebt op doorbetaling van minimaal 70% van uw salaris. Afhankelijk van afspraken in de arbeidsovereenkomst en/of een toepasselijke cao kan dat meer zijn. Na 2 jaar ziekte stopt in beginsel de verplichting van de werkgever om uw salaris door te betalen. Als u na 2 jaar nog altijd ziek bent kunt u een arbeidsongeschiktheidsuitkering (de WIA-uitkering) aanvragen bij het UWV.
Verplichtingen als werknemer
Tegenover het recht op loondoorbetaling staan ook verplichtingen op een zieke werknemer. Zo moet u meewerken aan controlevoorschriften van de werkgever, zich op de juiste wijze ziek melden en gehoor geven aan een oproep van de bedrijfsarts. In eerste instantie is het aan de bedrijfsarts om te beoordelen of u wel of niet ziek bent. Als u zich niet in het oordeel van de bedrijfsarts kunt vinden kunt u een deskundigenoordeel (de zogenaamde ‘second opinion’) aanvragen aan het UWV. Daarnaast moet u zich (net als uw werkgever) inspannen om weer terug te keren op het werk (het re-integratietraject). Het re-integratietraject is in eerste instantie gericht op terugkeer in de eigen functie of in een passende functie bij de eigen werkgever (re-integratie in het eerste spoor). Als dat niet haalbaar blijkt zullen de inspanningen worden gericht op een functie bij een andere werkgever (re-integratie in het tweede spoor).
Arbeidsverhouding onder druk
Tijdens ziekte komt de arbeidsverhouding soms onder druk te staan. Zo kan de werkgever een ziekmelding niet accepteren en het loon stopzetten. Het komt ook voor dat de werkgever de re-integratie niet serieus neemt en zich niet inspant om u weer te laten terugkeren in uw eigen functie of in een andere passende functie. Dat kan ook leiden tot een arbeidsconflict. Het is van belang dat u in zulke situaties snel advies inwint. Wij informeren u in een eerste gesprek vrijblijvend en kosteloos over uw rechten en verplichtingen zodat u de juiste beslissingen kunt nemen. Vraag hier een vrijblijvend gesprek aan.
Tijdens de eerste twee jaren van ziekte geldt een opzegverbod. Dat wil zeggen dat de werkgever de arbeidsovereenkomst in die periode niet mag opzeggen. Dat is alleen anders als er een dringende reden is voor ontslag op staande voet. Na 2 jaar vervalt dat opzegverbod en kan de ziekte juist een grond zijn voor opzegging van de arbeidsovereenkomst. Uw werkgever moet wel eerst een ontslagverzoek indienen bij het UWV. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
- u bent gedurende een periode van 2 jaar ziek geweest;
- er is geen herstel te verwachten binnen een periode van 6 maanden na die 2 jaar;
- na een zorgvuldig re-integratietraject is gebleken dat u niet kunt terugkeren in uw eigen functie of in een andere passende functie bij uw werkgever.
Het komt ook vaak voor dat een werkgever en werknemer het erover eens zijn dat er geen arbeidsmogelijkheden meer zijn. In dat geval hoeft de procedure bij het UWV niet te worden doorlopen en kan de arbeidsovereenkomst ook met wederzijds goedvinden door middel van een vaststellingsovereenkomst worden beëindigd. Wij adviseren u om ook in dat geval juridisch vooraf advies in te winnen zodat u op de hoogte bent van uw rechten en verplichtingen.